Hanna-Kaisa Korolainen

Living room in (fake) fur, 2025

Teos koostuu ryijytekstiileillä päällystetystä olohuoneinstallaatiosta ja neliosaisesta seinäteoksesta. Se viittaa Meret Oppenheimin Luncheon in Fur -teokseen, jossa turkis muutti esineen merkityksen sekä Harro Koskisen Sikaperheeseen, joka kommentoi porvarillista elämäntapaa.

Ryijypinnan luoma karvoitus muuntaa esineet abjekteiksi, eläimellisyyttä korostaviksi esineiksi, jotka eivät kutsu leppoisaan oleiluun. Karva kasvaa väärissä paikoissa ja luonnon hallitsemattomuus ottaa vallan pehmeässä, mutta lievästi painajaismaisessa, olohuonesimulaatiossa. Teos haastaa kauneusihanteen, jossa karvoitus on nähty säädyttömänä. Se kutsuu kokemaan karvaisuuden vallankumouksen ja tunnustamaan ihmisyyden eläimelliset juuret.

Installaatiossa seikoittuvat poptaide ja Arts and Crafts-vaikutteet. Ryijyt ovat velkaa japanilaisen Ogata Korinin (1658-1716) taiteelle. Yhteen ryijyistä on tupsahtanut 1980-luvun amerikkalaisen lastensarjan hahmo ALF, karvainen avaruusolento, jonka huvittavuudelle ja ihmistapojen puutteelle tv-sarjan jännite perustui. Television sijaan Korinin olohuoneissa ihailtiin lakatuille sermeille maalattuja kukkia. Nykyään ajatus siitä, että pysähtyisimme katsomaan yhtä kuvaa vuosikymmeniksi, tuntuu pitkäveteisen absurdilta. Hitaasti käsityönä valmistettu teos edustaa hiljaista vastarintaa kaikkea massatuotettua vastaan.

Hanna-Kaisa Korolainen työskentelee tekstiilin, keramiikan ja lasin parissa. Hän tutki väitöskirjassaan inspiraation roolia luovassa prosessissa. Menneisyys kietoutuu hänen teoksissaan nykyhetkeen synnyttäen absurdeja yhdistelmiä. Vuodet Pariisissa ja Brysselissä sekä tausta muodin ja tekstiilisuunnittelun parissa ilmenevät teosten väreissä ja materiaaleissa. Hanna-Kaisa Korolainen on asunut lapsuutensa ja nuoruutensa Savonlinnassa.  Nykyään hän asuu Helsingissä, josta käsin hänen taiteellinen työskentelynsä ulottuu eri puolille Eurooppa, Yhdysvaltoja ja Aasiaa.